dimarts, 4 de març del 2014

Provant el prototipus JA29...

Tal com estava previst amb el prototipus JA29, aquest cap de setmana el vaig intentar posar a prova sense gaire miraments.
No repeteixo mai un mateix disseny d'un ganivet, però aquest tipus d'utilitari/bushcraft m'interessa molt tenir-ne un disseny ben provat i millorat per poder-lo repetir, ja que és un tipus de ganivet que per tipologia i mides és molt versàtil i 'racional' avui en dia.
Les característiques tècniques les podeu veure en el seu article de presentació.

La idea era comprobar tant la resistència de la fulla com la comoditat i del mànec durant el seu ús.

Vaig començar amb un treball suau, fent virutes, punta a un pal,...


Seguidament volia començar a prover la resistència de la fulla, tant als impactes secs d'un pal al seu llom per tallar un tronc com la flexibilitat lateral, fent palanca un cop la fulla estava clavada al tronc. La víctima va ser un ginebró d'uns 9cm de diàmetre que tenia localitzat en una zona ón caço habitualment.


Vaig començar tallant amb la zona mitja de la fulla, picant fort amb un tronc la punta.


En cada clavada intentava fer saltar la fusta fent palanca amb el ganivet. La fulla tornava sense problema a la seva posició original i es mantenia ben recte.




En el tros final, vaig fer treballar els tres últims centímetres de fulla, picant el llom per ón comença el mànec i tallant amb al punta.


Finalment vaig utilitzar el ganivet a mòde d'escarpa clavant-lo a la fusta per tallar picant el ganivet pel final del mànec.


Al cap d'uns 20 minuts tallant i fent fotos, vaig partir el tronc. El tall es mantenia intacte i la fulla completament recte.


En aquesta imatge es pot veure com vaig clavar la punta uns 3cm dins el tronc i vaig intentar fer palanca. La fulla la vaig doblar bastant més del que es veu a la foto i aqui sí que es va quedar una mica doblada com es pot veure a la foto final.



Vaig continuar amb una mica de treball fi, fent virutes i punta a un pal. El tall continuava menjant fusta sense problemes i amb molta facilitat.


Ara tocava fer treballar la punta, la vaig anar clavant i fent palanca per arrancar la fusta. En alguna ocasió es doblava una mica però s'adreçava clavant i fent palanca en sentit contrari.


Al cap d'uns 30 intents però la punta no va aguantar més tantes adreçaces i en una clavada prop d'un nús de la fusta, al fer palanca es va sentir el temut 'crec!', trencant-se els últims 5mm aproximadament. Res greu tenint en compte les torsions i adreçades que havia aguantat.



Un cop arribat a casa, volia comprobar si el tall encara estava en condicions i tot i el maltractament rebut, continuava tallant paper sense dificultats.


Aqui es pot veure l'estat final de la fulla, pràcticament recte excepte els últims 3cm que s'han doblat una mica a l'esquerra.


Tot i el petit incident amb la punta, el resultat de les proves ha set molt satisfactori. El ganivet ha demostrat molta resistència i tenacitat, torçant-se només una mica els últims 3cm i trencant-se els últims 5mm, cosa que ja em podia imaginar tenint en compte les proves i que havia deixat la punta massa fina per aquests propòsits. Queda anotat el problema de la punta per corregir-ho en properes versions.
El ganivet, després d'haver passat per 'urgències' i vigilant molt que no s'escalfés l'acer més del compte i amb una passada pel drap per cada banda del tall, ja torna a afeitar i a estar a punt per més proves...



1 comentari :